Sedentarismul și memoria musculară

Ai auzit vreodată de expresia “un obiect aflat în mișcare, tinde să rămână în mișcare”? Atunci, ce crezi că o să facă o persoană sedentară? Este mult mai ușor să continui să faci ceva dacă deja ți-ai format un obicei, decât să ieși din zona ta de confort și să încerci ceva nou pentru prima dată. Dacă ți-ai format un stil de viață sedentar, e posibil să continui până realizezi că asta îți poate afecta sănătatea sau până îți găsești motivația necesară pentru a începe să faci mișcare.

Te-ai uitat vreodată la un alergător și te-ai întrebat cum poate alerga în fiecare zi? Păi, răspunsul e că au format un obicei, un stil de viață, așa cum tu nu îți poți începe ziua fără a bea cafea, așa nu pot nici ei fără alergat, pentru că deja face parte din ei. Durează între 17 și 21 de zile pentru a-ți forma un obicei, dar odată ce este format, este greu de întrerupt.

De ce  crezi că eșuează rezoluțiile de Anul Nou?

Pentru că fie obiectivul tău este greu de realizat într-un timp scurt, fie nu ți-ai format un obicei din a face mișcare sau a merge la o sală  de fitness. Foarte multe persoane își fac abonament la sală, vin maxim o săptămână, apoi renunță. Atunci când îți setezi un obiectiv trebuie să fii conștient că e nevoie de timp și răbdare pentru a îl duce la capăt, nu poți face 5 genuflexiuni timp de 3 zile și să te aștepți la rezultate, muncește pentru ele și fii consistent.

 

  Este un stil de viață sedentar un obicei prost?

Nu trebuie să fii un mare sportiv sau antrenor ca să renunți la stilul de viață sedentar. Iată câteva dintre efectele nocive ale unui stil de viață sedentar:

1.Riscurile evidente pentru sănătate pe care toți le știm, dar le ignorăm. A fi sedentar este opusul a fi activ. Ce se întâmplă când suntem inactivi? Creștem în greutate. Greutatea vine odată cu alte riscuri pentru sănătate cum ar fi obezitatea, diabetul, hipertensiunea arterială și bolile de inimă. Cu cât iei în greutate mai mult, cu atât inima ta se forțează mai tare să funcționeze. Inima ta este un mușchi și ca orice alt mușchi, așa că, cu cât mai puțin este lucrat, cu atât devine mai slab.

2.Metabolism slab. Un stil de viață sedentar înseamnă mai puține calorii arse. O mare parte din capacitatea corpului tău de a arde grăsimea, pur și simplu se oprește.

3.Osteoporoza. Iată un risc care nu este atât de evident pentru sănătate. Corpul și mușchii tăi sunt făcuți să se miște, iar oasele sunt făcute să suporte greutatea mișcării pentru a rămâne puternic. Un stil de viață sedentar și inactivitatea pot duce la osteoporoză.

4.Șanse crescute de anxietate și depresie. Mintea este mai legată de lipsa mișcării decât își dau seama majoritatea. Exercițiile fizice obișnuite pot afecta pozitiv nivelul serotoninei din creier, care cu toții știm că este hormonul fericirii, pentru că îți reglează dispoziția și înlătură anxietatea și depresia.

 

Ce se întâmplă cu mușchii noștri atunci când nu ne mai antrenăm?

Corpul tău are două tipuri de mușchi: de tip I (oxidativ, care este utilizat pentru activități de anduranță) și de tip II (glicolitic, care este utilizat pentru activități intense).

Atunci când nu te mai antrenezi, corpul tău se va opri din a mai construi masa musculară, pentru că îi demonstrezi că nu mai ai nevoie de acei mușchi. Dacă mănânci suficiente proteine, corpul tău nu va consuma acei mușchi, dar nu îi va mai repara. În timp, corpul tău se va adapta volumului de muncă pe care i-l acorzi.

Unii sportivi observă o pierdere de aproximativ 6% densitate musculară abia după 3 săptămâni, bodybuilderii pot vedea pierderi de 35% după 7 luni, iar o femeie care câștigă 2 kg de masă musculară și devine inactivă timp de 2 luni, poate pierde în acel timp aproape tot ce s-a chinuit să câștige. Cu cât trece mai mult timp și nu te antrenezi, cu atât pierzi mai mult.

 Important!

Mușchii nu se transformă în grăsime atunci când oprești antrenamentele cu greutăți. Cu toate acestea, își pierd masa. Orice câștig de grăsime observi, va proveni de fapt din consumul de calorii pe care îl consumai și înainte, pentru că acum nu mai faci exerciții fizice pentru a arde acele calorii. Sfatul meu este ca atunci când decizi că vrei să iei o pauză și să nu te mai antrenezi, să îți setezi un deficit caloric sau totuși să încerci să te antrenezi acasă cu greutatea corpului, pentru nu a pierde progresul din lunile precedente.

Un deficit caloric poate fi creat prin reducerea caloriilor consumate. Pentru a crea un deficit caloric, trebuie să știi de câte calorii are nevoie corpul tău în fiecare zi pentru a susține cheltuielile de energie, apoi să reduci 20% din ele. Aplicația MyFitnessPal te poate ajuta să-ți calculezi caloriile în funcție de ce obiectiv ai, să te menții, să scazi sau să crești în greutate.

Ce este memoria musculară?

Dacă nu ai ținut niciodată o ganteră în mână, prima dată când încerci să lucrezi cu una, te simți puțin incomod și ciudat. Trebuie să lucrezi mult până să poți ridica o greutate impresionantă. Însă, dacă faci o pauză de la antrenament și apoi începi să te antrenezi din nou, vei vedea că este mult mai ușor să te întorci la greutățile pe care le ridicai înainte. Același lucru este valabil indiferent de exercițiul pe care îl vei alege.

Dacă erai într-o formă foarte bună,  îți va lua mai puțin timp să revii  înapoi la forma inițială după o pauza mai mare. Corpul tău își amintește cum a fost capabil să alerge sau să ridice, tu trebui doar să îi amintești și să pui acei mușchi, vase de sânge și plămâni în mișcare și poate vei pierde și câteva kilograme în acest proces.

Deci nu îți face griji, ești în siguranță! Am deschis sălile my motric din Pipera și Timpuri Noi, ca tu să-ți poți relua activitatea și să revii înapoi la forma inițială.

Ne vedem în sală!

Distribuie articolul